Tekniske hjelpemidler - utlån
Er du funksjonshemmet eller har vært operert eller utsatt for skade eller sykdom, kan du få låne tekniske hjelpemidler.
Generelt om tjenesten
Alternativt navn
Kommunalt utlånslagerBeskrivelse
Hjelpemidlene gir de som trenger det en enklere hverdag og lånes ut for en kortere eller lengre periode.
Kriterier/vilkår
Du har nedsatt funksjonsevne for en kortere eller lengre periode.
Pris for tjenesten
Hjelpemidler ved varig behov (over to år) dekkes av folketrygden. Kommunen dekker utlån ved kortere behov.
Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende
HjelpemiddeldatabasenNav Hjelpemiddelsentral
Pasient og tolk. En brosjyre om tolk i helsetjenesten
Partnere
Nav Hjelpemiddelsentral i fylket
Dette er en lovpålagt tjeneste. Se
Lover
FolketrygdlovenForvaltningsloven
Helse- og omsorgstjenesteloven
Forskrifter
Forskrift om habilitering og rehabiliteringForskrift om hjelpemiddelsentralene
Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten
Det er kommunen du skal kontakte når du har behov for tekniske hjelpemidler. Opplæring i bruk av hjelpemidlene, montering og eventuell reparasjon utføres vanligvis av kommunen. For hjelpemidler til varig bruk sørger kommunen for at søknad sendes til Nav Hjelpemiddelsentral i fylket.
Korttidsutlån
Nordkapp Komune har ett lokalt lager med hjelpemidler for korttidsutlån.
Lagret har tekniske hjelpemidler som f.eks forflyttningshjelpemidler,
gripetenger, wc-forhøyere, og andre hjelpemidler til ADL.
Om du har et kortvarig behov, d.v.s. behøver låne tekniske hjelpemidler
innen en tremåneders periode eller etter avtale, så kontakter du:
Ergoterapeut: Sofia Sjögren
Rehabiliteringstjenesten
Tel: 78476710
Servicemedarbetare: Ragnvald Hansen
Rehabiliteringstjenesten
Tel: 97016467
Langtidsutlån
Ved langvarig behov, d.v.s. minst to år, kan tekniske hjelpemidler som
er nødvendig og hensiktsmessig iforhold til funksjonsevne, lånes
ut av folketrygden etter søknad til NAV Hjelpemiddelsentral Finnmark.
Se også www.nav.no
Kommunens ergoterapeut, fysioterapeut, hjemmetjenesten og
pedagogisk personell kan bistå med:
-vurdering av behov, råd og veiledning
-utforming av søknad til NAV Hjelpemiddelsentral i Finnmark
-tilpasning, opplæring ogoppfølging i bruken av hjelpemidler
-veiledning sånn at du kan søke om hjelpemidler selv
Saksbehandling
Kommunen vil kartlegge dine hjelpebehov. Normalt kommer vi på hjemmebesøk. For tildeling av hjelpemidler til varig bruk fattes det vedtak etter folketrygdloven. I vedtaket går det fram om du har fått tildelt hjelpemiddelet eller ikke. Hvis du får avslag, skal du samtidig få en begrunnelse for avslaget.
Saksbehandlingstid
Kommunen / Nav Hjelpemiddelsentral skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Klagemulighet
Du kan klage på avslag om å få tildelt tekniske hjelpemidler til varig bruk innen en frist på seks uker fra du mottok vedtaket. Klagen sender du til Nav Hjelpemiddelsentral i fylket. I klagen skal du angi hvorfor du mener vedtaket bør endres. Opprettholder Hjelpemiddelsentralen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Nav Klageenhet, som avgjør om klagen skal tas til følge.
Kontaktavdeling
Avdeling: | Sentraladministrasjon |
Postadresse: | Postboks 403 9751 HONNINGSVÅG |
Besøksadresse: | Rådhusgata 12 9750 HONNINGSVÅG |
- Oppdatert:
- 2016-01-12 18:10